Recension nr 1 (någonsin) – Kvällsstunden!

recension3159

Vilken överraskning när Ulfs mamma sa att hon läst om min bok! Vardå, vardå? Jo, i  www.kvallsstunden.se

Ja, jag tänkte väl att det skulle vara en tidning som gillade historien. Min första recension någonsin – så himla kul! Tack Kvällsstunden, säger både Stefan, på förlaget http://www.utblickmedia.se/index.php/om-utblick-media/154-2014 och jag!

Och vilken märklig tillfällighet: Rolf Olsson skriver att tidningen för bara något nummer sedan berättade historien (den vanliga, den romantiska). Och så damp min bok ner och redaktören kommenterar:

recension1156

För den som inte kände till tidningen Kvällsstunden:

Kvällsstunden startades redan 1938 och fyllde alltså 75 år förra året. Det började i blygsam skala som några förströelsesidor i Västmanlands Nyheter. Ganska snart blev det en egen bilaga i tidningen och sedan en tidning på egna ben med riksspridning. Mannen bakom den nya tidningen hette Anton Olsson och han kom att bli tidningens redaktör i nästan 40 år. Hans tanke var att ge “god, intressant och spännande förströelseläsning”. Den ambitionen genomsyrar tidningen även i dag. Kvällsstunden ska också vara ett “folkbildningsuniversitet” som ger nya kunskaper och tankar. I dag har Kvällsstunden en upplaga på 41300 exemplar (TS 2013) och utkommer varje vecka året om. Antalet läsare är långt större. Få tidningar lånas mellan människor i samma utsträckning. En försiktig beräkning säger att det varje vecka samlas mer än 150 000 läsare kring Kvällsstunden.

Kvällsstunden är helt fristående! Den är inte knuten till någon intressegrupp, varken politiskt eller religiöst.